Je producten zijn van hoge kwaliteit, ze zijn onderscheidend en uitvoerbaar in verschillende configuraties. Ze staan online, ze zijn vindbaar in zoekmachines en ze zijn op voorraad. Als je je klanten offline spreekt, zijn ze enthousiast over je producten en de klanttevredenheid is hoog. Alleen de online conversie op je productdetailpagina’s valt tegen. Hoe kan dat? Je hebt last van de ‘imagination gap’. Dát is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat er een oplossing voor bestaat.
Problemen door de imagination gap
Hoe staat een zwarte bank in jouw interieur? Hoe kleurt deze bij de gordijnen in je woonkamer? En past die bank bij je kussens? Best moeilijk inbeelden met weinig informatie. De imagination gap is een term voor de moeite die klanten hebben bij het visualiseren van producten. Het is het gat tussen wat er online wordt getoond en hoe het product er daadwerkelijk uit gaat ziet in je interieur. Met name voor retailers in de meubelbranche is dit een probleem, maar het geldt natuurlijk voor meerdere branches en aanbieders. Tegelijkertijd hebben je klanten een goed beeld nodig van het product om met voldoende vertrouwen producten bij je te kopen.
Bezoekers hebben een slechte gebruikerservaring
Door een grote online imagination gap hebben bezoekers een mindere klantervaring. Niks is frustrerender voor een klant dan onbeantwoorde vragen hebben in de laatste fase van de klantreis. Bij de aankoop van een bank blijven allerlei vragen onbeantwoord als “Welke kleur moet ik kiezen?” “Hoe ziet het er straks uit in mijn kamer?” en “Past het wel in de ruimte die ik voor ogen heb?” Hoe minder voorspelbaar de impact van de aankoop voor klanten is, hoe slechter de klantervaring tijdens het aankoopproces. Een grotere imagination gap betekent een lagere voorspelbaarheid.
De online imagination gap kost je geld
Als klanten met onbeantwoorde vragen blijven zitten, hebben ze te weinig vertrouwen om een bestelling te plaatsen. De imagination gap zorgt ervoor dat bezoekers twijfelen aan hun keuze en daardoor hun aankoop uitstellen of zelfs van de aankoop afzien. Sommige bezoekers zoeken naar meer informatie of inspiratie en kopen daarna alsnog het product. Ze laten zich bijvoorbeeld adviseren in een fysieke winkel door een productadviseur. Andere bezoekers gaan op zoek bij andere aanbieders waar de online imagination gap kleiner is. Als de imagination gap voor de klant te groot blijft, lopen ondernemers omzet mis.
Ontevredenheid en retouren
Stel je voor dat je net een nieuw bed hebt gekocht van € 2.855,- en het voldoet niet aan je verwachtingen. Dat is voor alle partijen vervelend. Door de online imagination gap bestaat de kans dat klanten producten kopen waar ze achteraf ontevreden over zijn. Hierdoor laten ze negatieve reviews achter over hun aankoop of willen ze het product retourneren. Allemaal onwenselijke uitkomsten en vaak een kostbare aangelegenheid voor ondernemers.
Visualiseren van productconfiguraties is arbeidsintensief
Hoe voorzie je 20.000 verschillende productconfiguraties van passende afbeeldingen? Duizenden producten produceren, deze apart fotograferen en dat allemaal online plaatsen is nagenoeg onmogelijk. Als passende foto’s ontbreken, wordt er automatisch veel gevraagd van de verbeeldingskracht van klanten. Die zien een afbeelding van een grijze leren stoel met leuningen en moeten zelf bedenken hoe deze stoel er uit ziet in beige zonder leuningen. Vervolgens moeten ze zich verbeelden hoe die beige stoel past in hun eigen interieur. Voor de meeste productconfiguraties is de imagination gap dus groot en er wordt veel verbeeldingskracht gevraagd van klanten. Logisch dat de meeste klanten afhaken en geen aankoop doen.
3D product configurator als oplossing
Een 3D product configurator is een online tool waar driedimensionale modellen van producten zijn ingeladen. De configurator is interactief en werkt online. Veelal vervangt de configurator de ‘gewone’ productafbeeldingen op de productdetailpagina. In de configurator bekijkt een bezoeker een product vanuit alle hoeken en zoomt in op details. De 3D modellen zijn buitengewoon nauwkeurig en benaderen de werkelijkheid. Daarmee verkleint een online product configurator de online imagination gap van klanten.
Vergroot de online klantbeleving met betere visualisatie
Klanten visualiseren jouw producten beter met een 3D product configurator. Klanten hebben meer mogelijkheden voor het bekijken van producten in 3D. Ze zoomen in op details, draaien en kantelen het product in alle standen. Alle mogelijke productconfiguraties zijn beschikbaar in een centrale tool. Het kiezen voor verschillende uitvoeringen wordt voor de klant gemakkelijker gemaakt, omdat de verandering direct toegepast wordt in de 3D weergave van het product. Producten beter visualiseren, verkleint de imagination gap en vergroot de kans op een aankoop. Stel je voor wat er gebeurt als het conversiepercentage in jouw webwinkel stijgt met 5% tot 10%!
Besparen op foutloze orders en retouren
Als de imagination gap kleiner is, weten klanten beter wat ze online kopen. Dit verkleint de kans op tegenvallers. Foute orders en retouren zijn kostbaar en onwenselijk voor ondernemers. Daarbij wil je tevreden klanten die enthousiast zijn over je product en dit doorvertellen aan vrienden en familie. Een 3D configurator werkt prettig en de klant bekijkt in alle vrijheid de kleinste details van het product. Volgens een rapport van Gartner uit 2020 zorgt een 3D product configurator voor 23% minder retouren en worden foute bestellingen nagenoeg onmogelijk gemaakt.
Verminderen fotografiekosten
Een assortiment met configureerbare opties bestaat soms uit honderdduizenden geconfigureerde producten. Het is kostbaar en tijdrovend om voor alle productconfiguraties productfotografie te maken en online te plaatsen. In een online 3D configurator zijn alle mogelijke productconfiguraties samengevoegd in een centrale interface. Met een 3D configurator kunnen de klanten zich een realistisch beeld vormen van het product én spaar je de kosten van productfotografie uit. Volgens een rapport van Gartner zorgen de betaalbare 3D renders van fotorealistische kwaliteit voor 58% lagere visualisatiekosten.
Beter voorbereid zijn op virtual en augmented reality
De volgende stap in het verkleinen van de imagination gap is om producten in een virtuele of werkelijke wereld weer te geven. Als je producten in 3D beschikbaar zijn, is het een kleine stap om de producten in een virtuele omgeving te tonen of met Augmented Reality in het eigen interieur te plaatsen. Zo zien klanten het product voor zich in hun eigen interieur en wordt de imagination gap nog kleiner. Daarmee wordt de kans dat ze overgaan tot een online aankoop vergroot en de kans op teleurstellingen verkleind.
Klaar voor de Metaverse
De metaverse is een trendy onderwerp waar steeds meer over wordt geschreven. “Metaverse is het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Het omvat alle virtuele werelden, augmented reality en speelt zich af op het internet.” (bron: Wikipedia) Nu bestaat de Metaverse nog uit onafhankelijk van elkaar draaiende virtuele ruimtes, waar een 3D configurator er een van is. Met een 3D configurator zet je dus de eerste stap richting deelname aan de toekomstige Metaverse.
Zie je al voor je hoe een 3D product configurator voor jouw business gaat werken? Hoeveel omzetgroei verwacht jij van het verkleinen van de imagination gap? Bekijk hoe de 3D productconfigurator eruit ziet en ontdek de voordelen.
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Boek een gratis demo of neem contact met ons op.