Simpelweg Succesvol: De Impact van een Gebruiksvriendelijke 3D Room Planner als Verkoopstrategie

Video afspelen over 3D room planner als onderdeel van de winkelformule

Ontdek hoe de Room Planner als onderdeel van je winkelformule leidt tot grootschalig verkoopsucces.

Het leek op het eerste gezicht misschien een sprong het diepe: De gevestigde retailformule Habufa nam het besluit te investeren in een 3D visualisatietool. Eén die in alle fysieke winkels én op de eigen webshops zou worden toegepast. Een vast nieuw onderdeel in je standaard merk- en winkelformule, met aan de basis een techniek die nog niet eerder in deze vorm is gebruikt. De zekerheid of het iets gaat opleveren was er niet. Het was uiteindelijk aan de verkopers om rendement uit deze investering te halen – zij moeten er immers mee werken.  

Het vertrouwen werd door Habufa gegeven aan Colijn IT om deze tool te ontwikkelen. En waar er destijds enkel nog verwachtingen bestonden, is het nu meetbaar en weten we het zeker: het werkt. Zelfs bóven verwachting. 

 

Een onderdeel van de winkelformule

Een visie hebben is één ding, maar succes behalen is een ander verhaal. De manier waarop Habufa ervoor heeft gezorgd dat het personeel in al hun verkooppunten, waar ze collecties zoals Henders & Hazel, XOOON en Coco Maison verkopen, vakkundig met de room planner kunnen werken en daarmee klanten kunnen helpen bij hun aankoop, heeft hier het verschil gemaakt. Sinds de implementatie van de room planner in de fysieke winkels en getraind personeel, ziet Habufa de gemiddelde orderwaardes en conversies stijgen. En nadat de room planner in 2D variant beschikbaar is gesteld op hun eigen webshops, met daarbij het idee dat de kamer in de winkel in 3D verder wordt uitgewerkt, nemen ook het aantal afspraken in de winkels toe.  

In één van hun verkooppunten, Henders & Hazel Hoogenboezem in Breda, is het succes van de room planner extra goed te merken. Midden in de winkel, zowel op de begane grond als op de eerste etage, is er een speciale ruimte gewijd aan de room planner. Dit is de plek waar alle serieuze verkoopgesprekken beginnen en eindigen. Zodra een klant interesse toont, of van tevoren al een afspraak via de online room planner heeft gemaakt, nemen de verkoper en de klant daar plaats. Uitgerust met een groot scherm en comfortabele tafel en stoelen, is dit de ideale plek om samen met de klant in alle rust de ruimte in te richten en deze van een uitgebreid interieuradvies te voorzien. 

 

3D room planner als onderdeel van de winkelformule



Een gebruiksvriendelijke en onmisbare salestool

Ella Jansen, die al 25 jaar in dienst is bij Hoogenboezem Meubelen en werkzaam in de Henders & Hazel winkel in Breda, heeft ongeveer een jaar geleden de knoop doorgehakt voor zichzelf. Voorheen maakte ze zelf tekeningen voor klanten, maar toen kwam de room planner om de hoek kijken. Ondanks de trainingen vanuit Habufa vond ze het spannend om zich er toe zetten. Terwijl haar collega’s al volop gebruikmaakten van de room planner en daar veel succes mee behaalden, hield Ella de boot nog even af. Maar wanneer je na een goed verkoopgesprek aan je collega moet vragen of zij de room planner nog even willen gebruiken namens jou, moet je toch echt een knop gaan omzetten. En dat heeft Ella gedaan. Sindsdien schrijft ze de ene na de andere order. 

"Wat is er nu mooier dan kunnen zeggen: als ik met de room planner werk, dan gaan mijn orders eerder door. Klanten zeggen gewoon eerder ja."

Inmiddels is Ella volledig vertrouwd geraakt met de room planner en merkt ze dat haar orders simpelweg sneller worden afgerond. Waar klanten voorheen 4, 5, of zelfs 6 keer terugkwamen voordat ze een aankoop deden, plaatsen ze nu in 1 keer hun order. ‘Klanten zeggen gewoon eerder ja’, aldus Ella. ‘Je neemt een stuk twijfel weg, zo simpel is het. De room planner bevestigt of de beoogde meubels daadwerkelijk passen, of misschien zelfs te klein zijn voor de ruimte. Bovendien kun je daaromheen de rest van de ruimte ook inrichten, zodat de klant een hoogwaardig en realistisch beeld krijgt van hun eigen ruimte met de nieuwe meubels.’ Ella biedt zelfs extra service door van tevoren te vragen welke meubels de klant al in de ruimte heeft staan, zodat wanneer de klanten arriveren, de ruimte al zo goed mogelijk is klaargezet. 



De room planner biedt zekerheid voor de klant

Een andere belangrijke reden waarom de room planner zo succesvol blijkt te zijn, is omdat de klant sterk betrokken raakt tijdens het aankoopproces. De klant begint thuis met de 2D-room planner of maakt vanuit de winkel een afspraak. Er worden maten doorgegeven, er wordt nagedacht over de bestaande inrichting en er worden nieuwe meubels bekeken. Eenmaal in de winkel aangekomen, gaat men samen aan de slag en ziet de klant de ruimte tot leven komen. ‘Het groeit echt’, aldus Ella. ‘En dan merk je al snel dat klanten ja gaan knikken. En dat is een bevestiging dat mensen gaan kopen.’ 

Bovendien is het gemakkelijker om interieuradvies over te brengen. Waar voorheen het interieuradvies aan de verbeelding van de klant werd overgelaten en het aan de verkoper was om de klant hiervan te overtuigen, kan dit nu met een paar klikken worden gevisualiseerd. Op die manier kom je snel tot een stijlvol interieur dat volledig aansluit bij de wensen van de klant. ‘De room planner geeft klanten een gevoel van veiligheid en zekerheid. Die levertijd van drie maanden doet er dan ook niet meer toe, omdat je niet langer in spanning zit of het wel echt zal passen.’ 

 

3D room planner als onderdeel van de winkelformule
3D room planner als onderdeel van de winkelformule
3D room planner als onderdeel van de winkelformule

"Het is echt een leuk stukje van mijn werk geworden."

De room planner is ondertussen onmisbaar geworden voor de verkopers van Habufa. Het is echt een integraal onderdeel geworden van hun werk. Dankzij het gebruiksgemak, de toegang tot up-to-date productcollecties en de mogelijkheid om direct te bestellen vanuit de room planner, is dit een tool waar werkelijk iedereen mee kan werken. Investeren in een dergelijke tool leek misschien een risico, maar blijkt juist één van de beste beslissingen van de afgelopen jaren te zijn geweest. Klanten die een winkel binnenlopen waar een of meerdere collecties van Habufa beschikbaar zijn, ervaren een ongeëvenaarde klantbeleving, vertrekken met een weloverwogen aankoop en willen nooit meer anders. 

 

3D visualisatie tools transformeren de manier waarop klanten winkelen en zorgt voor verbluffende resultaten. Benieuwd hoe jij ook kunt profiteren van deze revolutionaire technologieNeem contact met ons op.