Uitdagingen voor de woonbranche in 2019

Aan het eind van afgelopen jaar stagneerde de omzet van de woonbranche, onder andere door de krappe huizenmarkt en de stijging van de huizenprijzen. En ook in 2019 verwacht brancheorganisatie INretail dat de omzet van woonwinkels in de meubelbranche met gemiddeld 3% zal dalen. Onder andere vanwege de overspannen huizenmarkt, maar ook andere uitdagingen hebben hier invloed op.

Zo wordt er een stijging verwacht van de online verkoop van productgroepen als verlichting en accessoires. Maatwerkproducten, zoals boxsprings, matrassen en banken, worden door consumenten minder vaak online bestelt, maar … deze markt verandert zeer snel. Een goede online strategie is hier belangrijk. Daarnaast hebben veel meubelretailers nog een flinke inhaalslag te maken als het gaat om automatisering en EDI. Dit terwijl u door het efficiënter en overzichtelijker afhandelen van uw bedrijfsprocessen en de mogelijkheid om gemakkelijk en snel digitale documenten en gegevens uit te wisselen, veel tijd en geld bespaart. Daarnaast bent u met alle nieuwe technieken ook veel beter in staat uw klanten te helpen de juiste keuze te maken.

“Leveranciers, softwarepartijen en retailers kunnen samen een grote stap voorwaarts maken. Investeringen op dit vlak vragen veel van de betrokkenen, maar worden beloond door de efficiency en het inzicht in de bedrijfsprocessen dat ontstaat.” Aldus Bert-Jan van der Stelt in de Brancheverwachting 2019 Wonen.

Wat ons betreft heeft de brancheorganisatie de juiste visie. Wij kijken er in ieder geval zeker naar uit om ook dit jaar weer mooie woonformules sterker te maken met onze gespecialiseerde software oplossingen.