Hyperpersonalisatie voor optimaal klantgerichte communicatie

Persoonlijke aandachtspuntjes hebben een verrassend effect op uw klant

“Zonder een klantgerichte cultuur heb je als winkel geen schijn van kans om te overleven. De belangrijkste manier hoe je kunt overleven, is door klantgerichter te worden,” schrijft Harry Bijl van brancheorganisatie INretail in zijn interessante blog ‘Met hyperpersonalisatie klantgerichter dan ooit’. Ook wij kunnen dit onderkennen vanuit onze ervaringen in de woonbranche; een belangrijke driver om de perfecte klantbeleving waar te maken, is namelijk optimaal klantgerichte communicatie.

Wij noemen dit onbewuste klantbeleving, of onbewuste klantbehoeften, en zijn die dingen waar u, als retailer, juist het verschil kunt maken voor uw klanten. Speel hier proactief op in door de communicatie met uw klanten te digitaliseren en te automatiseren en zorg daarmee dat u de vraag van uw klant voor een statusupdate van hun order vóór bent! Zo werkt niet alleen u makkelijker en sneller, dergelijke aandachtspuntjes hebben een verrassend effect op uw klant; een soort kleine cadeautjes die ze niet verwacht hadden, maar waar ze super blij van worden.

In de woonbranche speelt u hierop in door bijvoorbeeld levernotificaties te sturen om uw klanten op de hoogte te houden van de status van hun order. Niet alleen is het namelijk fijn om te lezen wanneer een langverwacht bankstel bijna binnen is, hoe spijtig het ook is wanneer een levering vertraagd is, is het voor de klant toch altijd fijn om goed op de hoogte gehouden te worden. Echt persoonlijke service is waar het hier om draait, aangepast aan de specifieke situatie van iedere klant en op precies dát moment wanneer het nodig is! En dat klinkt moeilijk en ‘veel werk’, maar door deze processen te automatiseren, kunt u niet alleen perfect aan deze behoeften voldoen, maar bespaart u ook tegelijkertijd zeeën van tijd, omdat u niet langer de ad hoc communicatie van uw klanten hoeft af te vangen.<

En er zijn meer, wellicht onbewuste, klantbehoeften waar u door middel van automatisering gemakkelijk op in kunt spelen. Wij hebben er 6 verzameld in ons whitepaper ‘6 tips voor klantgerichte beleving in uw winkel’, welke we voor u gratis als download ter beschikking stellen.

Download whitepaper