Wat is het?


De Imagination gap verwijst naar een probleem waar alle retailers in de meubelbranche tegenaan lopen, namelijk: de moeite die klanten hebben met het visualiseren van meubels of decoratie artikelen in hun eigen huis, zeker in combinatie met hun eigen spullen. De oneindige keuze aan materialen en kleuren en de angst om een keuze te maken waar ze later spijt van krijgen, zorgen ervoor dat consumenten hun aankoop uitstellen, of überhaupt helemaal niet tot aankoop overgaan. Voor retailers in de woonbranche is dit niet alleen een probleem, maar ook een enorme commerciële uitdaging die ze zullen moeten overwinnen.

De kosten; concrete cijfers

Een onderzoek van Digital Bridge onder 1.000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk bewijst dat deze Imagination Gap ook daadwerkelijk bestaat en toont opzienbare cijfers van de nadelen en, met name, de gemiste omzet wanneer men klanten niet kan helpen het "inbeeldingsgat" te overbruggen. De kosten van de Imagination Gap bestaan onder andere uit; aankopen die uitgesteld of simpelweg niet gedaan worden, en klanten die spijt hebben van een aankoop waardoor artikelen geretourneerd worden. Zo blijkt uit het onderzoek dat 51% van de consumenten de aankoop van meubelen uitstelt, omdat ze zich niet kunnen voorstellen hoe het er uiteindelijk uit zal zien in hun huis. Voor accessoires zoals lampen, gordijnen en kussens is dit percentage wat lager, namelijk 29%, maar hieruit blijkt dat consumenten óók de aankoop van woonaccessoires uitstellen vanwege de Imagination Gap. Erger wordt het wanneer consumenten om deze reden besluiten een aankoop helemaal niet te doen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 36% van de consumenten besloot geen home decor of meubel aankopen te doen, omdat ze zich niet konden voorstellen hoe de nieuwe aankopen er thuis uit zouden zien en dus bang waren om de verkeerde keuze te maken. Wanneer we stil staan bij deze cijfers en de bedragen die hiermee gemoeid zijn, is dit een gemiste kans die in de miljoenen loopt voor de woonbranche waaruit de behoefte blijkt dat de winkelervaring voor klanten moet verbeteren.


De kosten van de Imagination gap


Dit is niet alleen nodig om uw klanten te helpen kopen, maar vooral ook om het aantal retouren te helpen verminderen; uit het onderzoek blijkt namelijk dat de voornaamste reden waarom artikelen geretourneerd worden ook te wijten is aan de Imagination Gap. 42% van de consumenten uit het onderzoek geeft namelijk aan dat ze artikelen geretourneerd hebben, omdat hun aankoop er thuis niet zo uit zag zoals ze het zich voorgesteld hadden. Andere redenen zijn; het niet mooi vinden van een artikel in een bepaalde ruimte (30%) en het niet matchen van een kleur in een bepaalde ruimte (33%). Een ander probleem is het niet passen van een meubel in een bepaalde ruimte. 35% van de ondervraagden geeft aan dat ze artikelen geretourneerd hebben, omdat ze de ruimte niet goed opgemeten hadden voordat ze de aankoop deden.

Waarom consumenten retourneren













Wat is de oplossing?


Het is voor te stellen dat het retourneren van een artikel een behoorlijke teleurstelling kan zijn voor klanten, vooral omdat ze vaak een aantal weken moeten wachten op de levering. Deze teleurstelling en onvrede wordt vervolgens ook gemakkelijk op de retailer geprojecteerd. De oplossing ligt in het gebruik van nieuwe technologie waardoor klanten direct de juiste beslissing kunnen nemen en wat het voor zowel de retailer als de klant makkelijker maakt om teleurstelling te voorkomen. Het verwerken van retouren neemt namelijk niet alleen veel tijd in beslag, maar kost ook veel geld; met name in de woonbranche, waar op maat gemaakte meubels op aanvraag geproduceerd worden.

Nieuwe innovaties zoals virtual reality, augmented reality, mixed reality, CGI en 3D creëren nieuwe mogelijkheden voor retailers in de woonbranche om hun klanten te helpen tijdens het winkelen en daarmee een betere winkelervaring te kunnen bieden. Door van meubels en decoratie artikelen een virtuele preview te kunnen zien, zélfs in hun eigen woning, kunnen consumenten oordelen over het resultaat voordat ze een aankoop doen. Ook uit het onderzoek bleek dit; 55% van de ondervraagden geeft aan dat een visualisatie tool hen zou helpen om een beslissing te maken over een aankoop. Het grootste voordeel (61%) daarbij is dat consumenten verschillende opties uit kunnen proberen zodat ze met volle overtuiging een beslissing kunnen maken. Uit het onderzoek is gebleken dat de aankoop intentie van meer dan de helft van de consumenten omhoog gaat wanneer ze gebruik kunnen maken van een visualisatie tool om te kunnen zien wat ze kopen. Voor retailers is dit dus een uitgesproken kans om te investeren in nieuwe technologie en software, hierin het voortouw te nemen en daardoor een betere aansluiting te kunnen garanderen tussen de verwachting van de klant enerzijds en het eindresultaat anderszijds. Wat het resultaat dan is? Een zelfverzekerde, blije klant, meer verkopen en minder retouren!

ConfiguratorNieuwe technologie

Het is dus vooral binnen de woonbranche belangrijk dat consumenten de mogelijkheid hebben om een preview te kunnen zien van meubels die op maat gemaakt moeten worden, zoals een bank of een bed, zodat ze zich beter voor kunnen stellen hoe deze er in de woning of kamer uit zal komen te zien. Maar over welke technologie hebben we het dan? Bij Colijn IT specialiseren we ons in software voor de meubelbranche en hebben we een krachtige 3D product configurator ontwikkeld om de imagination gap te overkomen. Aan de hand van 3D modellen, renders en slimme technologie in de software zijn artikelen in de product configurator volledig naar wens samen te stellen. Het grote voordeel is dat de veranderingen die een consument door wil voeren in het artikel direct visueel zichtbaar zijn. 


Ook voor de retailer brengt dit voordelen met zich mee. Naast dat, zoals hierboven uitgelicht, er minder retouren zijn omdat er een betere aansluiting is tussen de verwachting van de klant en het eindresultaat, bestaat er ook een kleinere kans op fouten die tijdens het bestelproces ontstaan. De technologie zorgt er namelijk voor dat er geen foute keuzes gemaakt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een matras van 1.60 m op een frame van 1.80 m bij een boxspring. 

Daarbij is de configurator zowel in de winkel als online in te zetten. Waar nu nog veel mensen naar een fysieke winkel gaan om meubels en decoratie artikelen te kopen, wijst het onderzoek van Digital Bridge ook uit dat er een verschuiving plaatsvindt naar online shoppen onder jongere consumenten. Ook online is het als retailer dus belangrijk om een goede visualisatie tool te hebben waarbij een consument zich de best mogelijke voorstelling kan maken van het meubel. En wellicht is dit online nog wel belangrijker, omdat je als online consument het meubel niet direct kan zien, voelen of aanraken. Goede software is dan het antwoord.

Wilt u meer weten? In ons whitepaper 'Applying mass customization & visualization succesfully' gaan we nog veel dieper in op deze materie om de uitdagingen van de imagination gap te overwinnen en bespreken we hoe mass customization kan worden geautomatiseerd met geavanceerde software.

Of probeer onze 3D configurator zelf eens uit op deze pagina.



Bron: DigitalBridge. The imagination gap: Retail's 
£1bn problem.