Hoe jouw klant verandert door de corona crisis (bluepaper)

De anderhalve meter / social distancing economie zal de nieuwe norm zijn tot 2022, zo liggen de verwachtingen. Een 2e corona uitbraak wordt niet uitgesloten. Enkel een vaccin zal de corona zorgen deels weghalen, maar hoelang duurt het voordat heel de wereld is gevaccineerd? En dan: welk nieuw virus ligt op de loer? De voorzichtigheid blijft voorlopig in de consumenten, dus wie wil verkopen zal zich moeten schikken naar het nieuwe normaal. Sterker nog: bedrijven die goed weten in te spelen op de omstandigheden zullen klimmen in marktpositie. Het recept daarvoor hebben we niet, maar meedenken doen we graag. We beschouwen de nieuwe omstandigheden in drie gebieden: thuis, in de winkel en online.

Thuis
“Ieder nadeel heb z’n voordeel” zou Johan Cruijff zeggen en hij heeft zoals altijd gelijk. Er ontstaan andere behoeftes en dus nieuwe kansen nu iedereen thuis zit (en voorlopig blijft). Mensen zitten hele dagen thuis en kijken dus 5 dagen langer tegen hun interieur aan. Er zal dus sneller sprake zijn van verveling. De kans dat er even tussen de werkzaamheden door wordt gekeken naar vervanging voor bepaalde producten is groot aanwezig. Dan hebben we ook nog die stoel met het vlekje of de bank met een kras en die worden al snel een doorn in het oog als we zoveel thuis zitten. Ook om die reden zal men sneller overgaan tot vernieuwing. Verder is te verwachten dat bepaalde producten sneller slijten nu wij thuis op de eetkamerstoel werken en onze kinderen de hele week door op onze banken ravotten. En, wanneer je hele dagen op de eetkamerstoel zit, besef je dat goede kwaliteit producten echt meerwaarde bieden. Dus even niet naar de Jysk, maar zoeken naar kwaliteitsproducten.

Er zal een verschuiving ontstaan in de eigenschappen van producten waar men naar op zoek is. Een balans tussen comfort, efficiëntie en productiviteit. We worden wellicht extra kritisch op de zithoogte van de stoel of de bladhoogte van de tafel. Een sierlijke bijzettafel die tevens als laptoptafel kan worden ingezet verdiend de voorkeur boven een ander model en als armleuning van de bank kiezen we voor een rechte leuning met USB lader omdat we daar onze smartphone naast ons kunnen leggen.

Een bijkomende ontwikkeling is natuurlijk dat we de vakanties thuis vieren. We houden daardoor een centje over waarvan wellicht een deel gestopt zal worden in vernieuwing in en om het huis. Dat beperkt zich niet alleen tot tuinmeubelen. Ons oog is met het mooie weer naar buiten gericht, maar er zullen ook voldoende weken aankomen met minder lekker weer waarbij we vooral binnen comfortabel en knus willen zitten.

Vakantie in eigen land kan ook betekenen dat we, mits het RIVM dat toestaat, elkaar wat meer gaan opzoeken. Een weekendje naar de familie in het noorden, een mid-weekje op bezoek bij de vrienden in het zuiden? Dit kan ook leiden tot nieuwe interieurbehoeftes zoals het aanschaffen van een goede slaapbank of een logeerbed.

Winkel
In je winkel kun je ook ander gedrag verwachten. Net als in de supermarkt is het de kunst om zo doeltreffend mogelijk te shoppen en vooral niet langer dan noodzakelijk “in gevaar” te zijn. Je zult minder klanten in de winkel hebben, maar het zijn wel klanten die zich goed van tevoren hebben geïnformeerd en sneller bereid zijn te kopen.

In diezelfde lijn zal er een toenemende behoefte zijn om op afspraak te komen. Ook daarin kun je het de klant gemakkelijk maken door ze online een afspraak te laten maken en in de winkel iemand klaar te hebben staan op het moment dat ze naar de winkel komen.
Het is aannemelijk dat beleid rondom de beperking van de hoeveelheid klanten in de winkels zal blijven voortduren. Als het niet vanuit de overheid wordt opgedragen, dan zullen alsnog veel klanten het fijn vinden als ze weten dat ze in jouw winkel niet in een onvrijwillige polonaise terecht komen. Naast het feit dat je daarom over methodes moet beschikken om bij te houden hoeveel klanten je in je winkel hebt, kun je bijvoorbeeld ook nadenken over hoe je aan de buitenkant kunt aangeven wanneer je winkel “veilig” (rustig) is. Een groen stoplicht kan misschien nét de klant overhalen om toch even binnen te komen.

Eenmaal in de winkel zal de klant zich meer op zijn gemak voelen wanneer er zichtbaar rekening wordt gehouden met hygiëne. Geef dus goed aan wat er schoon is en hoe dat wordt bijgehouden. Mensen zullen uit voorzichtigheid minder producten willen aanraken met hun handen, maar aan de andere kant blijft de behoefte er wel. Wanneer ze overtuigd zijn van de hygiëne hoeft dat geen probleem meer te zijn. Wanneer het voor hun ogen nog even wordt behandeld is alle twijfel weg. Zorg ook dat er ook altijd digitaal kan worden afgerekend, of zelfs volledig contactloos via het sturen van een tikkie.

Online
Laten we beginnen met de open deur: de consument zal zich nog meer online bewegen. Begin 2020 begon 70% van je doelgroep de reis online, nu zal dat vermoedelijk 90% of meer zijn. Besteed dus voldoende aandacht aan je verhalen op je website / blog en social media en zorg ervoor dat je beschikt over een webshop met een rijk assortiment en relevante informatie.

Thuis shoppen voor inrichting blijft een uitdaging. Probeer qua informatievoorziening aan de klant daarom zo dicht mogelijk te komen bij de ervaring die hij of zij in de winkel zou hebben. Een product goed laten zien is met de huidige technologie geen probleem meer. Zorg voor goede foto’s of fotorealistische renders van je producten, gebruik 3D modellen en/of configurator en AR (Augmented Reality). Op deze manier laat je zoveel mogelijk zien wat je in huis hebt en je laat de klant tot in zijn eigen woonkamer zien wat je te bieden hebt. Het maken van een 3D model hoeft niet duur te zijn en bovendien hoef je niet op heel je collectie toe te passen, maar gericht op een aantal modellen. Een smartphone heeft een te klein scherm om een complete hoekbank goed te projecteren, maar voor kleinere meubelen zoals stoelen, bijzettafels, fauteuils, tv-meubels, etc, heeft het wel degelijk toegevoegde waarde. Je kunt bijvoorbeeld uitstekend een eetkamerstoel “augmenten” bij je eettafel en dat biedt een boel extra informatie over hoe het staat en de relatieve verhouding in afmetingen (zie afbeelding).

Augmented Reality for furniture

Bekijk ook deze video:

Er zal meer vraag zijn naar advies op afstand. Zorg er dus voor dat de faciliteiten er zijn waardoor klanten (a) hiervan op de hoogte zijn en (b) het laagdrempelig kunnen aanvragen. Bedenk ook welk format je advies zal hebben. Interieuradvies op basis van een schets is niet meer wat de klant verwacht, maar programma’s zoals sketchup of een roomplanner zoals MyRoomPlans kunnen een uitstekende uitkomst bieden.

Beeldbellen kan ook een uitkomst zijn in deze tijd. Vrijwel iedereen beschikt tegenwoordig over de middelen om met video te bellen (via whatsapp bijvoorbeeld), dus het is erg laagdrempelig. Het bied je de mogelijkheid om als verkoper naar je producten te lopen en deze te laten zien aan de klant en andersom biedt het de klant de mogelijkheid om jou een kijkje te geven in de woonkamer zodat jij advies op maat kunt geven.

Blijf vooral met nieuwe content komen en benut de tijd die ontstaat omdat het minder druk is in de winkels. Bepaalde horecaondernemers bieden een online pubquiz die je thuis op de bank kunt spelen met een biertje in de hand. Daar verdienen ze niets mee, maar de klanten blijven wel verbonden en het biedt gelegenheid om het afhaal menu nog eens te promoten. Is er een equivalent van de pubquiz denkbaar voor de woonbranche? Een leuk spel, wedstrijd of webinar kan een goede manier zijn om klanten te bereiken en tevens producten te bieden. Zeker als er iets te winnen valt kan de opkomst je nog verrassen.

Wil je nog eens verder sparren over deze onderwerpen? Wil je advies hoe je bepaalde oplossingen kunt toepassen? Wil je meer weten over de producten die wij bieden om je extra bij te staan tijdens corona?